SURAH AL'ASR -

SURAH  AL'ASR -

10.25.2008

TANAMAN SAYURAN SISTEM HIDROPONIK

HIDROPONIK.

DEFINISI:

Secara am ialah sains menanam pokok tanpa tanah dengan hanya memberi unsur-unsur makanan dan mineral dalam larutan air.

HIDROPONIK diambil dari perkataan Yunani ‘HUDOR’ bererti air, ‘PONOS’
bererti kerja. Apabila disatukan perkataan ini ia membawa maksud “kerja air”.


SEJARAH HIDROPONIK.

Eksperimen pertama bermula tahub 1699 oleh John Woodward,
seorang Fellow dari Royal Society, England.Ia berjaya menanam pokok
dalam air yang telah ditambah berbagai jenis tanah.Beliau ingin memastikan
sama ada air atau tanah yang diperlukan untuk tumbesaran pokok.
Penyelidikan oleh dua saintis Jerman Julius Von Sachs (1860)
ahli botani dan W. Knop (1861-1865) ahli kimia pertanian adalah amat
penting.Ia dianggap suatu permulaan sebenar sains hidroponik.Dalan tahun
1860-an mereka mencipta cecair mengandungi nutrien yang diperlukan
untuk tumbesaran pokok berupaya menjadi dewasa dalam cecair tersebut


KEBAIKAN SISTEM HIDROPONIK.

• Bersih dari kekotoran yang biasa dikaitkan dengan tanah dan selamat
dimakan.
• Cara pengambilan baja oleh tumbuhan lebih cekap kerana baja diserap melalui larutan.
• Serangan perosak dan penyakit kurang dibandingkan dengan tanah yang menjadi pelindung
organisasi merbahaya.
• Sistem ini tidak perlu penyelenggaraan rapi.
• Hasil diperolehi dengan cepat dan lebih banyak serta berkualiti
tinggi.
• Tumbuhan lebih ringan dan mudah alih.Keupayaan ini penting untuk
penanaman dalam bangunan yang selalu di ubah kedudukannya.
• Tumbuhan tidak perlu disiram.
• Tumbuhan boleh ditanam dalam berbagai jenis bekas yang menarik.
• Tumbuhan boleh ditanam di kawasan yang tiada tanah atau tidak
subur, berbatu, berpasir atau tidak mempunyai saliran yang baik.
• Pengawalan rumpai tidak perlu dilakukan.
• Pencemaran alam dari racun-racun dapat dielekkan.
• Hasil pengeluaran adalah seragam.


KEBURUKAN HIDROPONIK.
• Kos pembinaan memerlukan modal yang lebih dari penenaman biasa.
• Dari segi teknikal, pengetahuan mendalam perlu terutama dalam
pengurusan nutrien.
• Jika sistem yang menggunakan pam untuk menjalankan saliran air,
tenaga elektrik diperlukan.Dalam keadaan bekalan terputus atau
sistem rosak lebih dari masa yang ditentukan pokok akan mati.
• Dari segi jenis tanaman, sayuran berakar panjang atau berubi tidak
sesuai seperti lobak, ubi kentang dan ubu keladi.


STRUKTUR PEMBINAAN HIDROPONIK.
Komponen asas yang perlu disediakan untuk kaedah hidroponik adalah
seperti berikut:-
• Bekas Takungan
• Medium
• Larutan Zat
• Air
• Alatan Khas

BEKAS TAKUNGAN.
• Takung ialah suatu bekas di mana larutan disimpan atau tempat medium
diisi.
• Takung boleg dibuat daripada konkrit, papan atau boleh dibeli siap seperti
plastik atau fiberglass.
• Bentuk dan saiz takung ikut keperluan sendiri.
• Elak guna takung diperbuat dari zink, tembaga, besi atau keluli.
• Bahan yang sesuai ialah plastik, tembikar, kaca, konkrit dan fiberglass.
• Bahan yang lutsinar perlu dicat untuk mengelakkan pertumbuhan alga.


MEDIUM.
• Medium ialah bahan untuk menyokong pokok dan sebagai tapak untuk
menyemai biji benih.
Bahan-bahan yang sesuai mempunyai ciri-ciri berikut:-
a.Bahan bukan organan atau tidak mudah reput.
b.Berupaya menahan kelembapan.
c.Mempunyai saliran yang baik.
d.Mempunyai ruang rongga untuk pengudaraan.
e.Tidak mengeluarkan bahan beracun.
f.Senang untuk dicuci.


LARUTAN ZAT.
Larutan zat ( nutrien ) mengandungi makanan seimbang untuk tanaman.
Tanaman memerlukan unsur nutrien untuk hidup.Unsur-unsur yang
diperlukan ialah:-
• NITROGEN - Pembentukan daun dan batang.
• FOSFORUS - Pembentukan bunga, buah dan akar, cepat matang dan
menguatkan tangkai tanaman.
• KALIUM - Mempercepatkan tumbesaran tisu, mengawal pergerakan
stoma, tahan penyakit dan menambah kebernasan.
• KALSIUM - Tumbesaran pucuk dan akar, juga bantu proses menyerap
unsur Magnesium.
• MAGNESIUM - Satu komponen klorofil.Aktif dalam proses penyebaran
Fosforus dalam tumbuhan.
• SULFUR - Pengeluaran tenaga dan pembentukan protien.
• FERUM - Pembentukan klorofil.
• MANGANUM - Membantu penyerapan Nitrogen.
• ZINK - Komponen yang diperlukan dalam proses pemindahan
tenaga.
• BORON - Perlu, tetapi proses khusus belum ditemui.
• KUPRUM - Pembentukan Klorofil.


AIR.
Sumber air yang bersih adalah penting dalam penanaman hidroponik.
Kandungan klorin dalam air paip perlu diberi perhatian.Jika kandungan
klorin tinggi biarkan air disinari cahaya matahari beberapa waktu dan ia
akan hilang atau boleh diuji dengan kimia Ortho-Tolidine

ALATAN KHAS ( OPSIONAl )
Alatan yang diperlukan ialah:-
a.Pam Air - untuk menentukan peredaran larutan zat sekata
- pengudaraan lebih berkesan.
- mengawal suhu larutan.
b.Pam Udara – membantu menambah kandungan oksigen dalam larutan.
c.Penyukat Jangka ( timer ) – mengawal waktu perjalanan pam air.


PENGURUSAN HIDROPONIK DAN TANAMAN.
Persediaan Sebelum Menanam:-
1.Pembersihan
- semua peralatan mesti dicuci untuk menghilangkan bekas-bekas akar
atau kotoran.
2.Sterilisasi
- semua peralatan perlu disterilisasi untuk menghapuskan organisma
yang mengakibatkan serangan penyakit.
3.Menanam
- a. Semaian Terus
- b. Biji benih dipracambah
4.Pemilihan Anak Benih
5.Persediaan Baja.

10.23.2008

ISU-ISU SEMASA DI MALAYSIA...




Sejak akhir-akhir ini, banyak isu-isu semasa terhidang baik di tv ataupun di dada-dada akhbar. Kadangkala bila membacanya naik takut juga rasanya dengan kemungkinan-kemunkinan yang ada. Sejak dari PRU 12 hinggalah sekarang, tak habis-habis negara tercinta dilanda dengan pelbagai isu. Hinggakan kadangkala boleh mengundang pelbagai spekulasi dan kontroversi. Sebagai rakyat marhaen, aku tak nak komen lebih-lebih. Tetapi aku perlu ambil tahu serba sedikit mengenai isu-isu tersebut.


Apa yang penting sekarang bagaimana aku nak survive untuk hidup. Aku masih menunggu pengumuman baik dari pak menteri tentang penurunan harga barang yang bakal diumumkan esok (kalau aku tak silap). Minyak petrol tak turun lagi ke? Harga dah bi bawah USD80. Tak kan nak rakyat nak bagi subsidi pula kat kerajaan. Dengo kata pak menteri Malaysia ekonomi Malaysia ok. Jadi kalau ok, bila lagi... turunkan lagi harga minyak tu... bukan je harga minyak, beras, susu bebudak dan macam-macam lagilah. Jangan cakap je... Maaflah kalau terlepas tulis.


Lagi satu tentang penyatuan Melayu kat Malaysia ni. Banyak dah seminar, kolokium dan ntah apa-apa lagi yang telah dianjurkan oleh badan-badan NGO atau kerajaan. Dan yang terbaru malam tadi aku tengok kat tv ada ntah seminar apa. OKlah tu... berseminarlah kita bersama-sama, carilah pelbagai formula dan cara untuk menyatukan Melayu... Agar Melayu akan terus gah di mata dunia... Apa yang penting kat sini macamana Melayu nak survive untuk hidup dalam keadaan ekonomi yang kata pak menteri tu ok.


Satu lagi isu yang terbaru kes dua student perempuan Melayu UPM yang dihalau dari kolej kediaman. Bebudak tu pulak antara student yang pandai beb. Satu lagi isu yang sensasi beb... tapi apa-apa pun lu pikirlah sendiri macamana nak hidup sekarang ni...


Satu lagi isu ialah melamine dalam susu bebudak. Anak aku dah tiga tahun. Jadi takut juga aku bila kata ada malamine dalam susu. Jadi kena berhati-hatilah untuk memilih susu untuk anak beb...


oklah aku ada keje nak buat lagi... adios...

10.02.2008

RAYA KEDUA...

Hari ni, raya kedua. Letih jugalah. Semalam seharian di rumah menyambut kedatangan family wife aku. Kalau kau orang nak tengok uniknya sambutan raya datanglah ke Sabah. Muhibbah di kalangan mereka memang cukup tinggi. Bukannya nak memuji tapi itulah realitinya. Kalau kau orang tak caya, datanglah ke sini. Banyak tiket murah bang. Buat kawan aku yang sorang kat Yong Peng tu (mengajar kat Chaah), sedarlah yang wife kau tu asalnya dari Sabah. Jangan lupakan asal-usul wife kau tu, kesian dia beb. Buanglah sifat hipokrit kau tu.
Dalam kesibukan sempat juga aku menjengah rumah dua kawan sekampung aku. Seorang tu aku selalu jumpa kat Papar. SELAMAT HARI RAYA BUAT CHIEF INSP. MOHD FAUZI SAHAT (IPD PAPAR). Sorang lagi dah hampir 25 tahun aku tak jumpa. Walaupun sekampung, tapi kalau nak jumpa memang payah disebabkan masing-masing sibuk dengan tugas dan family.
juga ucapan, SELAMAT HARI RAYA BUAT USTAZ ROSMAT RABU (UiTM KOTA KINABALU).
Buat kekawan walau kat mana pun, aku nak ucap SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI. Maaf zahir dan batin. adios...