SURAH AL'ASR -

SURAH  AL'ASR -

6.29.2008

Kembali semula... harga minyak naik...

Sudah agak lama aku tak update blog aku ni... Bukan apa banyak kerja yang hendak dibuat. Lagi pulak semenjak harga mintak naik ni... macam-macam hal yang terjadi... Kesan dari kenaikan harga minyak, aku sekarang ni kenalah berjimat-cermat. Kalau dulu isi tangki RM60.00 dah penuh wira aku, la ni hampir dua kali ganda aku kena bayar. Itulah kesan penangan kenaikan minyak... Semalam aku pergi belanja dapur dengan wife dan anak-anak aku. Rasanya barang yang aku beli tu sama je tiap bulan... tak ada lebih, tapi... bila aku bayar di kaunter ... terperanjat juga kerana naik hampir 20% daripada biasa.

Kadang kala aku rasa macam nak marah... tapi tak tau nak marah kat sapa... aku tak tahulah sampai bila keadaan akan jadi begini... Bila aku fikir-fikirkan semula, tak guna aku sesakan kepala aku dengan masalah kenaikan minyak ni. Hidup aku kena diteruskan, anak-anak aku nak sekolah, makan dan pakai. Aku kena cari satu alternatif lain untuk tambah pendapatan keluarga aku...

Cuma aku nak bagitau, bahawa kesan kenaikan minyak ni membuatkan aku perlu tabah untuk menghadapi hidup. Doa aku agar mereka-mereka yang menaikan harga ni, cuba-cubalah merasa duduk di bawah ni. Rasakan bagaimana dengan naik basikal ke, atau naik motosikal... Jenguklah ke kampung-kampung dan lihat sendiri bagaimana keadaan mereka yang bertarung untuk hidup sekarang ni...

Kalau aku boleh sampaikan pendapat aku kat mana-mana... aku cuma nak bagitau kat mereka yang ada kuasa... cubalah faham akan keperitan hidup rakyat sekarang ni... Bukannya nak menyalahkan satu sama lain. Hentikan segala macam tuduh menuduh... Carilah suatu jalan penyelesaian bagaimana nak mengurangkan kadar keperitan hidup sekarang ni. kalau anda semua boleh buat kerja dengan baik dan nak tolong rakyat. Insya Allah rakyat akan memilih anda di lain kali. Tapi kalau anda semua hanya tahu bercakap sahaja tak mustahil anda akan ditolak di lain kali. Buatlah kerja demi Allah bukan kerana nak cari pangkat dan kedudukan. Dan ingatlah bahawa bila kita mati semua itu akan ditinggalkan kecuali amalan kita semasa di dunia dan doa dari anak-anak yang soleh. marilah kita semua berdoa agar harga minyak ni akan turun ke atau apa ke... kerana tidak ada kuasa yang boleh membantu kita semua kecuali ALLAH s.w.t.
amin...